Programma
Luid applaus en volle zalen? Met een inclusieve programmering spreek je een divers publiek aan. Laat je inspireren door de programmering van andere culturele organisaties.
Filter op:
Lijst met artikelen
-
-
Nikki Manuputty: ‘We ervaren de wereld allemaal anders.’
-
Spraakuhloos Onbeperkt
‘In spoken word kun je meer zeggen dan je durft.’
Tijdens de Rotterdam Street Culture Week in 2020 is ze uitgeroepen tot Game Changer. Chery Salinas, die zelf chronisch ziek is, organiseert workshops spoken word voor woordkunstenaars met een beperking. -
Ballroom weerspiegelt het echte leven
Waar sta jij voor?
‘Ik geloof in het bouwen van bruggen. Samenwerken met het Amsterdam Museum, bood me de kans om ons verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen.’ Een openhartig gesprek met conservator Roberto Luis Martins en Amber Vineyard over tien jaar ballroomcultuur in Nederland. -
Blinde liefde voor salsa
Waar kun je leren dansen als je blind of slechtziend bent? Om zelf te kunnen dansen richtte Annemarie Nodelijk Blinde Liefde Voor Salsa op. Een dansschool voor iedereen met 0 tot 100% zicht, want dansen doe je samen. In Rotterdam woonde de Code D&I een salsales bij en danste zelf actief mee. -
Hoe kijken Molukse jongeren tegen hun geschiedenis aan?
Menyala is een tentoonstelling over de geschiedenis van de Molukkers in Drenthe. Hoe betrok het Drents Museum de mensen om wie het gaat er zelf bij? De Code D&I sprak met conservator Jan van Zijverden, participatiemedewerker Jonathan van der Meulen en twee jongeren van de Molukse werkgroep: Gloria Lappya en Matheus Pattinasarany. Domineeszoon Matheus begeleidt jonge artiesten bij hun carrière. Gloria is opgegroeid in Bovensmilde en is dichter en spoken word kunstenaar. -
Wij kunnen alles behalve horen
Anja Hiddinga houdt zich als antropoloog en filmmaker voornamelijk bezig met dove mensen en gebarentaal. 'Dovencultuur moet ook als serieuze kunst worden gezien. Als kunst die ook horende mensen kan inspireren en raken en die het verdient om op de Nederlandse podia te staan.' -
Ruimte om te spreken: Kunstenaar Djuwa Mroivilli schept eigen voorwaarden om te zeggen wat ze denkt
Een diverse, gelijkwaardige en inclusieve sector houdt onder meer in dat er ruimte komt voor verschillende mensen en perspectieven. Ruimte die nu vooral wordt ingenomen door de dominante groep. Is die in staat om werkelijk te luisteren? Hoe kritisch mag kritiek vervolgens zijn? Wie bepaalt dat? In haar double bill (twee achtereenvolgende voorstellingen) onderzoekt Djuwa Mroivilli het spanningsveld tussen ruimte krijgen en ruimte nemen om te zeggen wat je denkt. "Ik ben geen kunstenaar geworden om mensen te overtuigen."
-
Prikkelarm genieten van cultuur
Het klinkt bijna tegenstrijdig: prikkelarm genieten van cultuur. Want is prikkelen niet het eerste wat je als theater of museum wilt? Toch is genieten niet voor alle bezoekers even vanzelfsprekend. Voor mensen met een autismespectrumstoornis bijvoorbeeld, met ADHD, een niet aangeboren hersenafwijking, een burn-out of visuele beperking. Maar ook als je bijvoorbeeld een drukke dag hebt gehad kan het fijn zijn om minder prikkels te ontvangen -
Dans- en theatermaker Marleen Hendrickx: ‘Mensen moeten weten dat intersekse bestaat
Marleen Hendrickx timmert flink aan de weg met een solo- en groepsvoorstelling over intersekse. Ze wordt uitgenodigd in talkshows om haar verhaal te delen en inmiddels is ze alweer met een volgende performance bezig. ‘Ik geloof in de kracht van een mens met een verhaal. Een verhaal dat verteld moét worden. Daar verander je de wereld mee.’ -
De Gaze in kunst en cultuur: wat is het, en hoe ga je er als instelling mee om?
Om als culturele instelling een bepaald publiek te bereiken is het belangrijk je bewust te zijn van het verhaal dat je met je product vertelt. Over wie gaan jouw voorstellingen, tentoonstellingen, boeken, films of andere vormen van programma eigenlijk? Welke doelgroepen kunnen zich in het verhaal herkennen? Hoe worden deze doelgroepen afgebeeld, en vanuit welk perspectief? Met name achter de laatste twee vragen schuilt een belangrijk theoretisch concept, namelijk de zogenoemde gaze of blik. In dit artikel verkennen we wat het concept inhoudt, geven we voorbeelden en tips hoe je met de gaze om kunt gaan. -
Écht iedereen Naar een Museum
Iedereen moet zich kunnen laten verwonderen door musea, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Hoe toegankelijk zijn musea eigenlijk echt? Naar een Museum moedigt mensen aan die drempels ervaren om een museum te bezoeken en nodigt musea uit om kritisch naar hun museumervaring te kijken. Naar een Museum en Het Rijksmuseum geven in dit artikel tips over toegankelijkheid in musea. -
Trans Art School biedt veilige en creatieve plek voor trans personen
Kunst en cultuur zijn een van de belangrijkste verbindende factoren tussen mensen volgens Yvo Manuel Vas Dias, oprichter en voorzitter van TransAmsterdam. Trans Art School geeft trans personen de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen op artistiek en cultureel gebied in een veilige, begripvolle en sociale omgeving. -
Historiater helpt leerlingen bij identiteitsontwikkeling
‘Waar kom ik vandaan? Waar woonden mijn voorouders?’ In het project Ontdek je Eigen Erfgoed van Stichting Het Historiater onderzoeken leerlingen vanaf 10 jaar hun persoonlijk erfgoed. De nieuwe kennis vertalen ze in een creatieve vorm zoals een dans, schilderij of toneelstuk. Het resultaat is een divers palet van unieke verhalen én trotse kinderen.
-
Kleurenmuziek Jostiband toegankelijk voor iedereen
Dankzij kleurennoten kan iedereen eenvoudig een muziekinstrument spelen of meedoen met de Kleurenmuziek van de Jostiband. -
MAMA voert regelmatig gesprekken over inclusie
MAMA is een platform voor visuele cultuur in Rotterdam en realiseert presentaties, tentoonstellingen, boeken, tijdschriften, performances en events in de eigen showroom, online en op locatie, lokaal en internationaal. -
Musea tonen initiatief voor inclusie en diversiteit
Twaalf Nederlandse musea komen in actie voor diversiteit en inclusie in het programma ‘Musea Bekennen Kleur’. -
‘Jonge makers vertellen het verhaal van de toekomst’
Delft Fringe Festival biedt een platform voor talentontwikkeling. 'Jonge makers vertellen het verhaal van de toekomst.' Zoals Merel Franx met een voorstelling over het actuele collectieve ongemak met de Gouden Eeuw. -
Theaterfestival Boulevard toegankelijk voor iedereen
Hoe maakt theaterfestival Boulevard de voorstellingen voor iedereen toegankelijk? Zowel fysiek als mentaal als cultureel? Dat zie je in dit filmpje! -
Verschillen verdwijnen in Factorium
Factorium is een speelplaats, een werkplaats en podium voor cultuurliefhebbers in Tilburg. Het is de plek waar iedereen welkom is bij Urban Jam Sessions en waar culturele verschillenen verdwijnen. Kijk de video! -
Landkaart inclusieve podiumkunsten
Op deze landkaart kun je per provincie zien wat er gebeurt op het gebied van inclusieve podiumkunsten. -
All you can art – Kunsthal Rotterdam
Het project All you can art van Kunsthal Rotterdam won in 2018 de &Award. Hoe gaat het nu met het project en welke tips heeft de Kunsthal? -
Handreiking voor succesvolle inclusieve cultuurprojecten
Hoe zorg je voor cultuurprojecten met een divers bereik? -
Special Arts – Theater voor een inclusieve samenleving
Een handreiking van Special Arts voor de bevordering van maatschappelijke participatie. -
Unload to upload
Handleiding voor een inclusieve danspraktijk