Identiteitsontwikkeling bij kinderen

De oprichters van Stichting Historiater, Anke Spieringhs en Daan Helmendach, willen iedereen de kans geven om hun verleden, heden en toekomst te begrijpen. Dat doen zij door geschiedenis te verbinden met theater. Anke vertelt: ‘’Wij gebruiken theater als middel om de impact van vroeger te voelen. Na onze reguliere voorstellingen hadden we de behoefte om de aanpak door te geven aan de nieuwe generatie, zodat kinderen op een creatieve manier leren over hun eigen erfgoed. Dat ziet er bij elk kind anders uit.’’

Foto van Anke Spieringhs naast een kind in een klaslokaal. Het kind lacht en houdt presentatiemateriaal vast.
Foto van Anke Spieringhs naast een kind in een klaslokaal. Het kind lacht en houdt presentatiemateriaal vast. Foto door Fabia Cnossen.

Ruimte voor elk verhaal

Anke en Daan zijn docerend theatermakers. Daardoor zijn zij in staat om kinderen te helpen met onderzoek en feiten te vertalen naar die belevingswereld. ‘’Wij hebben een coachende rol. We stellen kinderen bijvoorbeeld vragen over waar familie heeft gewoond. Vaak denken kinderen dat een zoekopdracht in Google alle antwoorden geeft, maar wij helpen om ook onderscheid in diverse bronnen te maken.’’

Het programma bevat 10 lessen van 90 minuten. Na de ontdekkingstocht maken de kinderen een creatieve presentatie over hun eigen erfgoed. Bijvoorbeeld in de vorm van een dans of bordspel. ‘’Het valt mij op dat kinderen aan het eind van dit programma echt klaar zijn voor eigenaarschap in hun presentatie. Dit is elke keer weer creatief, verassend en uniek.’’ Zo leren kinderen trots te zijn op hun eigen identiteit én maken ze kennis met diverse verhalen.

Wil je dit project ook aanbieden bij jouw school? Neem contact op met Het Historiater.

In de video van Historiator vertelt Anke Spieringhs over het schoolproject. Daarnaast vertellen kinderen over hun onderzoek en presentaties. Klik op ‘cc’ voor automatische ondertiteling van YouTube.

Deel dit artikel