In 2021 was je genomineerd voor een &Award. Waarom was dat?
‘Ja, mijn collega Edie had mij genomineerd, superlief was dat. Waarom? Vanwege de projecten die ik mag organiseren bij KADE40.’

‘Mag organiseren’ klink wat bescheiden. Veel van die projecten initieer je toch zelf?
‘Ha, dat is wel zo. Als manager onderwijs & vrije tijd heb ik een twintigtal scholen in mijn pakket waarvoor ik kunsteducatieprogramma’s organiseer. Ik initieer kunstzinnige en maatschappelijke projecten. Ik zorg voor een zo breed mogelijk aanbod. Dat alles wat we doen inclusief en divers is. Ik let daarop bij de docenten die we inzetten en de keuze van het lesmateriaal. Hoe ziet dat eruit, wat voor onderwerpen, foto’s en benamingen staan erin?’

‘Door divers en inclusief te werken, wordt mijn werk steeds inhoudelijker en mooier.’

Diversiteit en inclusie zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wanneer is bij jou de knop omgegaan?
‘Nou, ik weet niet of het echt een knop was. Ik ben zelf gay, ik ben getrouwd met een man en mijn vriendenkring is heel divers. Het komt dus meer uit mezelf, een soort intrinsieke behoefte dat iedereen mee mag doen. Het is gewoon een soort standaard voor me. Zoals mijn leven eruitziet, wil ik ook dat mijn werk er een beetje uitziet. Het is gewoon heel normaal dat elk kindje zich kan herkennen in een flyer en de taal die daarop wordt gebezigd.’

Heb je in je werk wel eens ondervonden dat mensen niet goed mee konden doen?
‘Jazeker. In Vlaardingen hebben we bijvoorbeeld niet op elk festival een gebarentolk. Het gebruik daarvan is aan elk festival zelf. Maar bij Schrijfdorst, een schrijffestival dat we zelf mede organiseren, kreeg ik op een gegeven moment signalen dat het festival voor doven en slechthorenden moeilijk toegankelijk was. Dus hebben we besloten dat er voortaan altijd een gebarentolk aanwezig is.’

En heb je jezelf wel eens buitengesloten gevoeld?
‘Mijn man en ik hadden het er laatst toevallig over dat wij, we zijn nu 42 jaar, nooit hand in hand lopen. De jongere generatie zie ik dat gewoon doen. Maar wij niet, kennelijk hebben we dat een beetje afgeleerd. Om het signaal niet af te geven dat we samen zijn. Dat vind ik eigenlijk wel erg.
Toen ik opgroeide waren er weinig voorbeelden van homoseksuele mensen in de media aan wie ik me goed kon spiegelen. Sporadisch was er een keer een gay te zien, dan werd die als bijzonder gezien. Dat wilde ik niet, we zijn allemaal gelijk. Omdat ik dat zo heb ervaren, wil er denk ik voor zorgen dat het nu anders voor jongeren is.’

Waarom zijn rolmodellen zo belangrijk?
‘Iedereen wil zichzelf terugzien, of je nu wit of zwart, hetero of homoseksueel bent. Herkenbaarheid zorgt voor meer zelfvertrouwen bij opgroeiende kinderen. Als er in een kinderboek een gezin met twee papa’s staat, wordt dat voor kinderen iets normaals. Zo ook als je rood haar hebt en je ziet dat in een illustratie terug. Dan hoef je je daar geen zorgen meer om te maken. Dan heb je een stabiele basis.’

Fotograaf: Edie Koetsenruijter

Wat mooi dat Chafina vorig jaar haar &Award geldprijs met jullie heeft gedeeld. Ik hoorde dat dat nog een mooi staartje heeft gekregen.
‘Ja, dat is best een Disney story! Het was heel lief dat ze haar prijs met ons wilde delen, en dat heeft ze ook echt gedaan. Maar minstens even bijzonder is de samenwerking die daaruit met Rose Stories is ontstaan. Het is echt door de Code Diversiteit & Inclusie dat we connected zijn.

Ik wilde het al heel lang een kinderboek maken over regenbooggezinnen. Om niet-standaard gezinnen zichtbaar te maken. En dan heb ik het niet alleen over gezinnen met twee moeders of twee vaders, dus de LHBTIQ+ community. Maar ook over gezinnen met een alleenstaande moeder of een zwarte vader en witte moeder. Een mooie balans vind ik belangrijk, dus niet alleen op geaardheid gericht maar echt breder. Om het verhaal breder te vertellen. Ik heb Chafina mijn plannen gemaild en ze reageerde meteen superenthousiast. We hebben een hele leuke klik.’

Jullie maken het boek met de community zelf?
‘Ja, ik doe de begeleiding en Chafina zorgt voor een auteur en illustrator. Daar ligt haar kracht. De creatieve sessies zijn bij ons. Daarin gaat Rose Stories met de groep, de kinderen en de ouders, aan de slag om te kijken hoe ze erin willen staan. Hoe wil jij eruitzien? Hoe ervaar jij de ouders die je hebt? Het zal nog een klus worden om, met al die verschillende gezinnen, een lijn te ontdekken in hun verhaal.
Bij de lancering van het boek, dat gesubsidieerd wordt door Vlaardingen Regenboogstad, komt bij KADE40 een expositie en groot feest. En ik maak er ook een lespakket bij. Die is straks in onze online onderwijsomgeving voor alle scholen in Vlaardingen maar ook daarbuiten gratis raadpleegbaar.’

Wat heeft je nominatie voor de &Awards je verder opgeleverd?‘Nou, echt heel veel! Meer dan ik had verwacht. Je krijgt veel aandacht door het filmpje en de promotie die Code D&I om de prijzen heen verzorgd. Daarin kon ik meer over onze projecten vertellen. De gemeente stuurde gelijk felicitaties en vroeg op bepaalde onderwerpen door. Het is een mooi uithangbord, ook voor het aanvragen van subsidies. Daardoor hebben we echt verdere stappen kunnen maken.
Tegelijkertijd was het een mooie gelegenheid om op onszelf te reflecteren. We zijn een piepkleine organisatie maar wat doen we eigenlijk veel.’

Heb je nog een wens of boodschap voor de cultuursector?
‘O jee, een boodschap, dat is me nog nooit gevraagd. Ik weet het ook niet allemaal, ik moet ook soms dingen vragen. Door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en juist breder, diverser en inclusiever te werken, wordt mijn werk steeds toffer en inhoudelijker. Nu hebben we bijvoorbeeld weer een project met statushouders die in het land waar ze vandaan komen kunstenaar waren. Door met hun eigen werk en passie bezig te zijn, vinden ze weer een beetje rust. Dat vind ik het mooie, om iedereen wat eigenwaarde (terug) te geven.’

&Awards 2022

Ook meedingen om de &Awards prijzen? Nomineren voor de Project- en Persoonsprijs kan tot 7 oktober! De winnaars ontvangen een geldprijs van €20.000 of van € 5.000 die mogelijk gemaakt worden door de rijkscultuurfondsen.