Representatie op het witte doek is belangrijk, omdat het zorgt voor herkenning en erkenning bij de kijker. Dat geldt ook voor de verhalen die centraal staan en vanuit welk perspectief het verteld wordt. Daarnaast kan het ook bijdragen aan begrip voor iemands achtergrond en het doorbreken van media-stereotypen. Op het witte doek zie je gelukkig steeds vaker acteurs die de Nederlandse samenleving representeren en wordt er plaatst gemaakt voor verhalen die wachten om verteld te worden. We zijn er nog lang niet, want achter de schermen valt ook nog veel winst te halen. Dat is ook de boodschap van Uriël Mathelumual in onze rubriek Open mic.

Meskina

De film Meskina gaat over Leyla (Maryam Hassouni) die de dertig is gepasseerd en haar eigen weg moet zien te vinden tussen alle verwachtingen die horen bij het ideaalbeeld van familie, liefde en werk. Ondertussen heeft ze geen man, geen kind, geen carriere en wordt ze bestempeld als meskina dat zieligerd betekent. Deze nieuwe bioscoopfilm regisseerde Daria Bukvić die eerder ook de theaterhit Melk & Dadels (Rose Stories) maakte. In de zomer van 2021 is de film in de bioscoop te zien.

Klik op het tandwiel rechtsonder om de ondertiteling aan te zetten.

Nomadland

Regisseur Chloé Zhao is de eerste vrouw van kleur die onlangs met de roadmovie Nomadland de Oscars won voor beste regie. Dat is de tweede keer in de 93-jarige geschiedenis van de Oscars dat een vrouw deze prijs wint. Ze heeft met de film meerdere prijzen in de wacht gesleept. Deze dramafilm gaat over een oudere vrouw die door de Grote Recessie haar baan en bezittingen verliest. Ze besluit om als een hedendaagse nomade met een minibus door de Westelijke Verenigde Staten te reizen.

Chloé Zhao -Getty Images

Buladó 

Vorig jaar opende de film Buladó het Nederlands Filmfestival. De keuze voor deze film was omdat zij regisseur Eché Janga zien als vertegenwoordiger van een nieuwe generatie Nederlandse filmmakers en de groeiende diversiteit in de filmsector. De film gaat over een alleenstaande vader (Everon Jackson Hooi) op Curaçao waarvan de tienerdochter in contact probeert te komen met de geest van haar overleden moeder. Het koloniale verleden van de Antillen sijpelt ook door in de film. Janga vindt dat Nederland dat onderdeel van het slavernijverleden ook meer moet durven toelaten. Daarnaast is hij ook blij om een ander beeld van het eiland te schetsen dat een rijke cultuur kent.

I, Daniël Blake

Deze Britse film gaat over een 58-jarige timmerman die na een zware hartaanval niet meer mag werken van de cardioloog. Als hij bij de sociale dienst een uitkering wilt aanvragen, blijkt het medische oordeel van de arts geen cent waard te zijn. Hij komt in een molen van regels, wetten en overheidsdigitalisering terecht. Samen met alleenstaande Katie die ook een beroep doet op de sociale zekerheid zoeken ze hun weg in een destructief bureaucratisch systeem. Deze film brengt maatschappelijke macrostructuren en machtsdynamiek in kaart die ongelijkheid tot stand brengen en houden. Vanuit het perspectief van Daniël ervaar je wat de gevolgen hiervan zijn, zoals uitsluiting van voorzieningen en armoede.

Elisa y Marcela

Marcela en Elisa spelen de hoofdrollen in de Spaanse zwart-wit film die op Netflix te zien is. Dit waargebeurde verhaal speelt zich af in 1901 en gaat over twee vrouwen die met elkaar willen trouwen. Dat is zo’n 114 jaar voordat het homohuwelijk in Spanje gelegaliseerd werd. Ze verzinnen een plan om alsnog met elkaar te kunnen trouwen. Voor die tijd een heel moedig besluit van twee feministische vrouwen die het heft in eigen handen nemen en opkomen voor hun rechten. Over lef gesproken!

Tip ons!

Heb je een must-see film die in dit lijstje ontbreekt? Laat het ons dan weten via het contactformulier.