Toen ik me in 2009 ging verdiepen in het maken van films, kwam ik in aanraking met het werk van regisseurs Ruwan Heggelman en Jim Taihuttu (bekend van o.a. de film De Oost). Hun films kon je gemakkelijk bekijken op YouTube. Voor mij waren ze visuele visonairs met een heel eigen beeldstijl. Hiermee bedoel ik dat deze filmmakers risico’s durfden te nemen om nieuwe, diverse verhalen te vertellen en andere perspectieven te laten zien.

Portret van Uriël Matahelumual

In tegenstelling tot de meeste bekende namen in de filmwereld hadden ze geen opleiding aan de filmacademie in Amsterdam afgerond. De door Jim geregisseerde muziekvideo’s met zijn toenmalige bedrijf Habbekrats spraken me erg aan. Ruwan liet met zijn YouTube-kanaal Rproductions zien dat het een kwestie is van daadwerkelijk filmen en monteren als je filmmaker wilt zijn.

Jongerenplatform MovieZone

Zelf had ik het privilege om vanaf mijn zestiende betrokken te zijn bij het jongerenplatform MovieZone van Eye Filmmuseum. Doel van dit platform is om filmeducatie toegankelijk en laagdrempelig te maken voor jongeren. Voor alle jongeren, ongeacht kleur, ras en geaardheid. Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik met terugwerkende kracht kritischer ben gaan kijken naar beeldtaal, maar ook naar de representatie voor en achter de camera, met dank aan projectleider Harriët Mbonjani.

Baanbrekend is de Facebook-livestream #Blackfilmsmatter van MovieZone en het Da Urban Bounce Festival. Op een directe en inhoudelijke manier wordt filmdiversiteit tastbaar gemaakt. Belangrijk als je meer wilt weten over wat er achter de schermen gebeurt met betrekking tot diversiteit bij filmmakers en instellingen.

Zichtbaarheid van diversiteit voor en achter de camera

Vorige maand ben ik 28 geworden. Tijd om te reflecteren over wat voor diverse verhalen ik wil vertellen als regisseur, maar ook over toegankelijkheid en de zichtbaarheid van diversiteit voor en achter de camera. En hoe ik daar zelf mijn steentje in bijdraag. Ik heb me voorgenomen om gepassioneerde acteurs van kleur zonder toneelopleiding te helpen bij hun carrière. Door bijvoorbeeld het monteren van een compilatiefilm van hun portfolio of het filmen van een auditievideo.

Filmklapper Fufu & Dadels
Filmopname Fufu & Dadels

Het Molukse perspectief

Een project wat me nauw aan het hart ligt, is de korte film die ik recent voor het Landelijk Moluks Monument heb gemaakt. Ik vond het bijzonder dat ik van de organisatie carte blanche kreeg om het Molukse perspectief in een verhaal vorm te geven en daarvoor mijn eigen filmcrew mocht samenstellen.
Voor mij was het al snel duidelijk dat als je een film puur en oprecht wilt maken, dat dat niet alleen te zien moet zijn in de beelden maar ook in de filmcrew. Een crew met diverse nationaliteiten en kwaliteiten.

Mijn advies voor toekomstige makers is dan ook: Laat zien dat niet alleen je verhaal divers is, maar ook de keuze van je filmcrew. Hiermee kun je anderen inspireren en laten zien dat diversiteit en talent zeker aanwezig zijn.

Tip

Meer weten over de film voor het Landelijk Moluks Monument? Houd dan Uriëls LinkedIn-pagina in de gaten.

Fisuals, www.fisuals.com

Open mic

In de open mic schrijft of vertelt een professional een persoonlijk verhaal, een hartenkreet of een visie op diversiteit en/of inclusie, om te inspireren, te motiveren en van te leren.