15-12-2021
Zó organiseer je inclusieve (online) vergaderingen
Benut deze 5 tips
Het creëren van een effectieve en inclusieve online werkomgeving vraagt om aanpassingen en kan een uitdaging zijn. Want online samenwerken gaat gepaard met elkaar ontmoeten in digitale vergaderingen en bijeenkomsten. Wij geven vijf tips en tricks om deze uitdagingen om te zetten in kansen.
Hybride werken blijft voorlopig de norm, want het advies is nog steeds om vanuit huis te werken. Zo zorg je op afstand dat medewerkers op hun gemak voelen en actief deelnemen aan vergaderingen.
1. Zorg voor micro-inclusie
Je bent niet de enige als je je ooit ongemakkelijk hebt gevoeld tijdens een vergadering. Ze zijn namelijk de plek waar verschillen voelbaar zijn. Je voelt aan of je erbij hoort of niet. Het is bij uitstek de plek waar de dynamiek van diversiteit en inclusie komt kijken, zoals gelijkwaardigheid en macht. Het praktiseren van micro-inclusie tijdens een online vergadering doe je door enerzijds in te grijpen als het gesprek een verkeerde kant dreigt op te gaan. Anderzijds kun je ideeën van anderen de ruimte te geven door sommige mensen de langer tijd te geven om over hun antwoorden na te denken. Zorg dus dat iedereen aan het woord komt.
Voorbeeldsituatie: Collega X raakt enthousiast over het perspectief van collega Y en laat deze collega niet meer uitpraten. De facilitator kan zeggen: “Bedankt voor je enthousiasme X, maar ik zou graag horen wat Y nog meer te zeggen heeft.”
Daarmee stel je een norm en voelt de andere collega zich gezien en gehoord. Dit versterkt het gevoel van verbondenheid.
2. Maak gebruik van facilitators
Facilitators stellen basisregels op, bewaken de tijd, zorgen voor het realiseren van het doel van de vergadering en passen micro-inclusie toe. Hierin is het van belang dat er een veilige sfeer en dat er vertrouwen is. Aan het begin van een vergadering kun je de verwachte gedragingen met elkaar afspreken, zoals mute/unmute, een ander laten uitpraten en niet te oordelen. Dat vraagt om actief leiderschap en sociaal bewustzijn. Een facilitator kan bijvoorbeeld voorafgaand aan deelnemers die introvert zijn laten weten dat er naar hun mening wordt gevraagd tijdens de vergadering. Dit helpt hen om het voor te bereiden. Kortom, een facilitator speelt een belangrijke rol om online op een gelijkwaardige en veilige manier samen te werken.
3. Wees je bewust van je eigen gedrag
We hebben allemaal een aandeel in het creëren van een online inclusieve werkomgeving, ongeacht je positie. Vraag jezelf af of je bijvoorbeeld met iedereen rekening houdt in de vergaderingen waaraan je deelneemt. Moedig iedereen aan om hun opvattingen, meningen en ideeën te delen. Heb geen vooroordelen over de kunde en positie van een collega op basis van bijvoorbeeld uiterlijk.
4. Houd rekening met toegankelijkheid
Het gebruik van videogesprekken is enorm toegenomen sinds we massaal thuiswerken. Lang niet alle tools voor mensen met een beperking zijn toegankelijk. Eerder schreven wij hoe je toegankelijke bijeenkomsten kunt organiseren. Lees de tips voor online toegankelijke bijeenkomsten.
5. Maak vergaderagenda’s divers
Hoe diverser de structuur en agenda, des te uitnodigender je het voor iedereen maakt om gedachten en ideeën te delen. Denk aan mensen die introvert of neurodivers zijn. Je vergroot daarmee dat iedereen zich veilig voelt om bij te dragen. Deze verschillende faciliteringsmethoden kunnen bijvoorbeeld polls, breakout rooms en gedeelde whiteboard omvatten. Kortom, hybride werken vraagt om vanuit een nieuwe perspectief naar inclusie te kijken, zodat medewerkers zowel dichtbij als veraf zich op hun gemak voelen tijdens online vergaderingen.
Tip ons!
Heb je andere tips? Deel het met ons via het contactformulier.