Studio Samen helpt organisaties om inclusiever te communiceren. We hebben dus een enorme voorbeeldfunctie en op fouten worden we -terecht!- gewezen. Toch is het onmogelijk om alles in één keer goed te doen, ook voor ons. We geven je aan aantal van onze leermomenten, stellen ons kwetsbaar op en hopen op deze manier meer een dialoog te starten in plaats van alleen te zenden.

Les #1: laat je leerproces zien

Nog voordat Studio Samen officieel startte, kreeg Evita kritiek omdat haar podcast Inclusiecast niet inclusief was voor mensen die doof zijn. Natuurlijk zakte ze eerst flink door de grond en sloeg zichzelf voor het hoofd; hoezo had ze dit niet meteen opgepakt? Het is makkelijk om te voelen dat je beter helemaal kunt stoppen omdat je nu niet meer geloofwaardig bent, maar de critici waren er niet op uit om de podcast te laten stoppen. Ze wilden juist ook graag de content van de podcast consumeren en hadden hier nu geen toegang toe. Ze waren zeer terecht gefrustreerd dat een podcast over inclusie niet inclusief was.

In plaats van de DM (direct message) op Instagram te willen verstoppen, vroeg Evita de persoon in kwestie of ze deze mocht delen. Via de stories liet ze weten dat het haar speet en ze graag toegankelijker wilde worden. We vroegen hierbij ook om input. Wat was de fijnste manier om dit te doen? Video met ondertiteling bleek een mooie oplossing, omdat hier ook emotie in meekwam. Bij seizoen twee hebben we deels gekozen voor transcripten, met hierin niet alleen gesproken tekst uitgeschreven maar ook de emotie en andere geluiden die sfeer bepalen.

Uiteindelijk kregen we juist erg positieve reacties van dezelfde mensen die kritiek hadden gegeven. Ze waren blij toen de eerste afleveringen online kwamen met ondertiteling of een transcript, want ze zagen immers een verandering waaraan zij zelf hebben bijgedragen. Natuurlijk is er altijd nog meer te winnen: zo waren de afleveringen niet altijd tegelijkertijd beschikbaar op Spotify en als transcript. Gelijkwaardigheid is ook tegelijkertijd toegang tot informatie kunnen krijgen, dus hier hebben we nog werk te doen.

Les #2: Verwijderen, uitleggen of reposten?

Op Instagram hadden we lang een format met de naam ‘Studio Samen legt uit’. We bespraken bepaalde termen uit inclusie of namen een vraag die we bij klanten zagen en legden uit wat er gebeurde. Omdat we zagen dat de engagement op statische posts daalde, zijn we hiernaast ook reels gaan maken. We zagen dat reels die het goed doen meestal kort zijn en een uitdagend statement hebben. Evita en Sharmila schreven de content samen, maar Sharmila was zo dapper om de rol in de spotlight op zich te nemen.

Het werkte! Of niet? Onze engagement werd steeds hoger, maar de kritiek werd ook steeds luider. In de korte reels en de uitlegposts zagen we bijvoorbeeld een bepaalde groep of nuance over het hoofd of mensen konden zichzelf er niet in herkennen. Per post keken we wat we het beste konden doen. We kozen bijvoorbeeld om een aanvullende post te maken over dikke mensen, waarde en gezondheid en degene die ons eerder bekritiseerd had hier credit te geven. Andere posts hebben we aangevuld in de comments of zelfs verwijderd en opnieuw geplaatst. Op het verwijderen kregen we overigens ook terechte kritiek, want er zit juist veel tijd en aandacht van de critici in deze post en nu verwijderen we dit proces. Ook hier werd helderheid gewaardeerd.

Les #3: Connectie boven engagement

Na een tijdje telkens bij te sturen na publicatie, namen we het besluit om voor publicatie mensen te betrekken om onze posts te checken. Zo schreven we bijvoorbeeld een post over neurodiversiteit en vroegen een ervaringsdeskundige om hier betaald feedback op te geven. Daarnaast zijn we even offline gegaan en hebben we onze community uitgevraagd waar ze behoefte aan hadden. Zij gaven aan echte voorbeelden te willen, een kijkje achter de schermen bij Studio Samen en casussen van onszelf en onze klanten. Dit gaan we dan ook oppakken, met dit stuk onder andere als resultaat.

Ook hebben we intern goede gesprekken gehad over hoe het voor ons voelde en wat we graag wilden bereiken met social media. Bij Studio Samen vinden we het belangrijk een veilige(re) omgeving te bieden voor mensen die over inclusie willen leren en veel samen te werken. In onze sessies faciliteren we liever inzichten dan dat we voorschrijven wat je moet doen. Waarom zou social media dan anders zijn? We hadden ons laten verleiden om te doen wat werkt voor het algoritme, in plaats van bij onze community en kernwaarden. Door ons nu meer kwetsbaar op te stellen en meer in co-creatie met onze samenwerkingspartners te gaan maken, kunnen we hopelijk dat leerproces beter faciliteren.

Inclusieve communicatie is niet rechtlijnig en nooit af. Wij moeten ook, net als ieder ander persoon, elke dag leren hoe wij elkaar beter kunnen begrijpen, helpen en upliften. Onze social media is een verslaglegging van dit proces.

Blog
In een blog omschrijft een professional een ervaring, een blunder, een inzicht, wat geholpen heeft om tot een andere mindset te komen, en in de toekomst anders te handelen.

Deel dit artikel