De cursisten, afkomstig uit uiteenlopende disciplines en achtergronden hebben in vijf weken tijd de ins- en outs van het moderne vak rondleiden geleerd. Hoe je een verhaal inclusief vertelt, hoe je dialogen aangaat en meerdere perspectieven van een verhaal kan belichten. Dit alles zonder het object uit het oog te verliezen. Hoe zag de cursus eruit en welke lessen nemen de deelnemers mee?

Storytelling
Op de eerste dag ging de groep terug naar de basis: wat is eigenlijk een verhaal? Onder leiding van Robin Block leerden de deelnemers een verhaal te vertellen vanuit verschillende invalshoeken én deze aan elkaar te verbinden, aan de hand van een persoonlijk object. Het resultaat waren unieke inkijkjes in elkaars wereld, een mooie manier om elkaar te leren kennen én direct te oefenen.

De grootste eyeopener van cursist Maria Ararat Cortès was het besef van hoe verbindend verhalen kunnen werken. ‘Door verhalen te delen en te luisteren naar de verhalen van anderen ontstaat er een krachtige connectie tussen mensen. Tijdens de cursus leerden we hoe we onze eigen verhalen konden vertellen, maar ook hoe we het publiek konden betrekken en hun verhalen konden laten delen. Dit zorgde voor een inclusieve en interactieve ervaring waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelde.’

Ontwerp
Een verhaal maakt nog geen rondleiding; hoe bouw je een rondleiding op, en zorg je voor een inclusieve en veilige omgeving? Tijdens de tweede les leerden de cursisten over de rode draad en je eigen positie in de groep. Dit gebeurde aan de hand van de STUDIO i publicatie ‘Wat je ziet, ben je zelf’ door Stefanie van Gemert.

Waar je over vertelt hoeft niet voor iedereen het interessantste in de ruimte te zijn. Je kunt ook op andere manieren een interessantst verhaal vertellen, met behulp van de verschillende methodes. Cursist M. Groenen: ‘Dit kan voor verrassende en leuke gesprekken zorgen. Voor sommige mensen werkt het gebruik van verschillende zintuigen beter, dan alleen de focus op het kijken. Ik ga me in de toekomst richten op het ervaren van objecten door middel van onze zintuigen. Vaak volstaat het kijken, maar kan de focus op een bepaalde geur of een specifiek geluid voor nieuwsgierigheid zorgen.’

Dialoog
Een moderne rondleider is niet alleen zelf aan het woord, maar brengt ook vaak een dialoog op gang. Dit vraagt om specifieke vaardigheden, zeker als het gaat om gevoelige onderwerpen. Samen met Britt-Marie van der Drift werd in de derde les ingegaan op deze moeilijke gesprekken; hoe pak je dit aan? En welke kijk- en gesprekstechnieken zijn er allemaal?

Chiquita Odjo-Seymonson:Dat er zoveel verschillende didactische methoden en werkvormen zijn te gebruiken tijdens je rondleiding, was nieuw voor mij. Door verschillende werkvormen toe te passen ontstaat er meer interactie met de groep en dat versterkt op zijn beurt het gevoel van betrokkenheid.’ Wat Chiquita direct gaat toepassen is een energieke en enthousiaste groepsbenadering. ‘De indruk die je maakt op een groep is heel belangrijk. Enthousiasme en een gedegen voorkennis kunnen ervoor zorgen dat je zelfverzekerd wordt en de regie weet te behouden, waardoor een rondleiding soepel en naar wens verloopt.’

Organiseren van de groep
Tijdens de vierde les ging het over de omgang met de groep en de omgeving. Hoe neem je de regie, terwijl je ook meerstemmigheid en veiligheid creëert? Door toegepaste oefeningen onder leiding van Mohammad Babazadeh (theaterregisseur bij Tropenmuseum Junior) konden de deelnemers ervaren hoe je hiermee omgaat.

Dat de eerste indruk belangrijk is, was voor filmmaker Fleur Bax ook een belangrijke opfrisser: ‘De les over lichaamshouding en het nadenken over de manier waarop je overkomt was niet per se nieuw voor mij, omdat dit in de toneel-en filmwereld ook een grote rol speelt. Wel zie het belang van het maken de eerste indruk weer opnieuw in, en heb ik heb er al een aantal keer bewust bij stilgestaan. Ook de verschillende manieren waarop je kan kijken naar een object is iets wat ik meer wil toepassen in mijn werk’.

Examens
Tijdens de laatste dag was het tijd voor de examens; de verhalenvertellers hebben zich in vier groepen verdeeld over vier locaties: het Van Gogh Museum, het Frans Hals Museum het Marineterrein Amsterdam en Het Scheepvaartmuseum. Tijdens de examenrondleidingen werd al het geleerde tot uitvoering gebracht, met als resultaat: twintig inspirerende, nieuwe en interactieve verhalen.

Cursist M. Groenen:
‘Wanneer je rondleidt wil je voor zorgen dat iedereen zich gehoord en prettig voelt. Wat ik mij tijdens een van de gesprekken over inclusie en diversiteit realiseerde is, dat bepaalde thema’s niet altijd ‘leuk’ en ‘prettig’ hoeven te zijn. en dat het niet altijd tot een consensus hoeft te komen. Soms ontstaan er meningsverschillen en het is dan juist van belang dat je het ongemak dat in zo’n situatie kan ontstaan de ruimte geeft. Laat je niet leiden door je instinct, die vaak zegt zo’n situatie op te willen lossen/uit de weg te willen gaan. Sommige gesprekken zijn nou eenmaal wat ingewikkelder.’

De cursus die het Heritage Lab voor de tweede keer uitvoerde, samen met partners uit het culturele veld: Het Scheepvaartmuseum, Van Gogh MuseumLKCA, Code Diversiteit & Inclusie, Frans Hals Museum  Musea Bekennen Kleur, Museumvereniging, en Marineterrein Amsterdam. Alle cursisten zijn geslaagd voor de cursus en hebben hun certificaat in ontvangst genomen tijdens de feestelijke diploma-uitreiking. Ben je benieuwd wie ze zijn? Hieronder vind je hun namen en LinkedIn-pagina’s.

Marian Hoek van Dijke Bekijk LinkedIn-pagina

Benita Barrientos Aravena

Marten Visser Bekijk LinkedIn-pagina

Loïs Lentz Bekijk LinkedIn-pagina

Marit Feld Bekijk LinkedIn-pagina

Laura Heesbeen Bekijk LinkedIn-pagina

Daphne Doornaar Bekijk LinkedIn-pagina

M. Groenen Bekijk LinkedIn-pagina

Wasima Khan Bekijk LinkedIn-pagina

Sandra Jonas Bekijk LinkedIn-pagina

Job van Tol Bekijk LinkedIn-pagina

Edwin Butter Bekijk LinkedIn-pagina

Alicia Hoost Bekijk LinkedIn-pagina

Vivian Dierickx Bekijk LinkedIn-pagina

Julian Wijnstein Bekijk LinkedIn-pagina

Hanneke Rewijk Bekijk LinkedIn-pagina

Djalma Taihuttu Bekijk LinkedIn-pagina

Maria Ararat Cortès Bekijk LinkedIn-pagina

Fleur Bax Bekijk LinkedIn-pagina

Chiquita Odjo-Seymonson Bekijk LinkedIn-pagina

Wil je op de hoogte worden gehouden van toekomstige edities van deze cursus? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van het Heritage Lab.

Deel dit artikel