Als ik vertel dat ik in mijn werk als Diversiteits-, Inclusie- en Gelijkwaardigheid- (DIG-)expert graag spelvormen zoals de ‘Magische Disney Kamers’ of spelelementen toepas wordt daar vaak in eerste instantie een beetje lacherig over gedaan. Blijkbaar bestaat bij velen nog steeds het beeld dat het gebruik van spellen iets op zichzelf staands is, met als enige doel entertainment en plezier.

Portretfoto Ashmita

Verbinding vanuit plezier

Als ik vervolgens kijk naar de toenemende mate van polarisatie in de manier waarop DEI-professionals en verantwoordelijken worden weggezet, denk ik: verbinding ontstaat juist uit plezier. Verbinding ontstaat bij representatie. En verbinding ontstaat bij empathie.

De beste levenslessen leerde ik zelf als gamer. En wat een kans hebben we om met de huidige (technologische) mogelijkheden uit de creatieve sector impact te maken met gamification. Lees je mee hoe deze magische wereld met potions, badges en avontuur ook jouw DIG-beleid tot een succes kan maken?

1. Het gebruik van Games maakt leren leuk

Ik zei het al: als DIG-expert voel je je tegenwoordig tegen wil en dank in een politiek kamp geplaatst in plaats van als bruggenbouwer te kunnen dienen. In die zin sta je vaak al met 1-0 achter als je bij een organisatie wat komt vertellen of delen. Maar die houding verandert al snel wanneer een spel of spelelementen worden geïntroduceerd.

Gamification, de kunst van het toepassen van spelelementen in niet-spelcontexten, is niet alleen een trendy concept. Het is een bewezen methode om mensen te betrekken, te motiveren en gedragsverandering teweeg te brengen. Achterdocht wordt nieuwsgierigheid. DIG-moeheid wordt -betrokkenheid. Door games stappen mensen uit hun comfortzone en kunnen ze in een veilige omgeving actief leren en zelf tot inzichten komen. Het stimuleert hiermee positieve gedragsverandering.

2. Games zijn beter voor je portemonnee

Het verandert weliswaar langzamerhand, maar budgetten voor DIG-interventies zijn nog steeds vaak zeer beperkt. En er worden wereldwonderen verwacht van dit beperkte budget. Investeringen in interventies die daadwerkelijk effectief zijn worden hiermee nóg belangrijker. Games zijn goedkoper en duurzamer dan eenmalige workshops en kunnen ingezet worden voor recruitment, onboarding en trainingen.

Het gebruik van gamification helpt bij het behouden en overdragen van kennis en inzichten. Vraag eens een maand na je workshop ‘onbewuste vooroordelen’ wat daar nog bijgebleven van is bij de deelnemers. Helaas hoor je dan doorgaans slechts krekels. Gamification zorgt voor een memorabele ervaring die langer blijft hangen. Hiermee is het effectief als interventie-middel in je DIG-beleid en prettiger voor je portemonnee.

3. Games kunnen vooroordelen verminderen

Een van de meest waardevolle aspecten van gamification is het vermogen om emotionele betrokkenheid en empathie te creëren. Door interactieve en meeslepende ervaringen (denk bijvoorbeeld ook aan de inzet van Virtual Reality) kunnen deelnemers zich inleven in de ervaringen van anderen en begrip ontwikkelen voor de impact van hun eigen gedrag. Dit vergroot de bereidheid om inclusie te ondersteunen en bevordert een respectvolle werkomgeving waarin verschillende perspectieven worden gewaardeerd en gehoord.

Game on

Gamification is dus inderdaad het geheime ingrediënt voor succesvolle DEI-interventies in de culturele sector. Het stimuleert betrokkenheid, bevordert positieve gedragsverandering en ontwikkelt vaardigheden op het gebied van inclusie en diversiteit. Bovendien creëert het een omgeving waarin empathie en begrip gedijen. Uit onderzoek weten we dat dat bijdraagt aan meer verbinding tussen mensen. Game on!

Wil je je graag persoonlijk laten overtuigen? Speel dan gratis het spel ‘Diversity Day – The Game’!
Om te spelen ga je naar: https://play.seppo.io, kies speler en gebruik de code: 13AG78

Deel dit artikel