Als culturele organisatie wil je dat zoveel mogelijk mensen van je aanbod en diensten gebruik maken. Dat doe je onder andere door te investeren in toegankelijkheid. Je laat daarmee zien dat je inspeelt op de behoeften van verschillende doelgroepen. En je vergroot als cultuurinstelling daarmee je maatschappelijke impact. Enkele andere voordelen zijn: 

  • Je draagt bij aan een inclusieve samenleving.  
  • Je bevordert cultuurparticipatie door mensen met een beperking.  
  • Je toont aan dat je maatschappelijk betrokken bent en neemt je sociale verantwoordelijkheid. 

Maar hoe zorg je ervoor dat je toegankelijk bent voor iedereen? En welke vruchten kun je nog meer plukken door te investeren in toegankelijkheid?  

Praktijkvoorbeelden 

Coralie den Adel, projectleider publieksverbinding en verantwoordelijk voor het toegankelijkheidsbeleid van Theaterfestival Boulevard, vertelt in dit LKCAtelier welke stappen het festival – gebaseerd op de ervaringen van hun bezoekers – heeft gezet. 

Britt Gerhardt-Buursema en Tim Kroesbergen van Stichtin Dans+ zijn ervaringsdeskundigen en zetten zich in voor een inclusieve en diverse danswereld. Stichting Dans+ wil dat iedereen, ongeacht hun fysieke, mentale of cognitieve gesteldheid, mee kan doen in de reguliere danswereld. Danslessen in elke dansstijl moeten ook toegankelijk worden voor mensen met een beperking.  

Na beide presentaties gaan we aan de hand van stellingen en/of vragen met elkaar in gesprek. Deel jij ook je eigen ervaringen met ‘toegankelijkheid loont’? 

Voor wie? 

Dit LKCAtelier is een must voor professionals in de cultuursector die binnen hun festival, museum, theater of gezelschap zelf (verder) aan de slag willen met toegankelijkheid, diversiteit en inclusie. Maar met het oog op de komende verkiezingen is dit atelier ook interessant en aan te raden voor beleidsmakers. 

Week van de Toegankelijkheid, 2 t/m 7 oktober 2023