4 P's
Veranderen, hoe doe je dat? Hoe zorg je voor een nieuwe programmering? Hoe bied je nieuw publiek, nieuwe partners en nieuwe collega’s een thuis en een punt van herkenning? Laat je inspireren door goede voorbeelden, tools en publicaties! Heb je input die je wilt delen? Laat het ons weten via het contactformulier.
Programma
Luid applaus en volle zalen? Met een inclusieve programmering spreek je een divers publiek aan. Laat je inspireren door de programmering van andere culturele organisaties.
Partners
Met een goede samenwerking kun je elkaar versterken, inspireren én nieuw publiek aantrekken. Bekijk hier voorbeelden van inclusieve samenwerkingen.
-
Co-creatie kan niet zonder een gelijkwaardige samenwerking
Het belang van co-creatie reikt verder dan simpelweg samenwerken; het vereist een gelijkwaardige en betrokken samenwerking die gericht is op het gezamenlijk creëren van iets nieuws. Terwijl bij participatie deelnemers meewerken aan een vooraf bepaald resultaat, vraagt co-creatie om een meer dynamische aanpak. Het draait om een bijzondere vorm van samenwerking waar gelijkwaardigheid en procesgericht handelen centraal staan. -
UNSCENE: zien en gezien worden met hiphop
Kennis delen door beweging, kunst en community zijn altijd fundamenteel geweest in hiphop. Die overdracht gebeurt grotendeels ‘ondergronds’. UNSCENE werkt aan zichtbaarheid en zelfstandigheid van hiphop: voor makers binnen het hiphopnetwerk en bij organisaties die op zoek zijn naar makers. ‘Of je nou een miljoen Instagram-volgers hebt of tien, op UNSCENE ben je allemaal even goed zichtbaar.’
Personeel
Wil je als podium, cultureel instituut, museum of theater overleven? Zorg dan voor een representatieve afspiegeling van de samenleving in je personeel. Hier vind je tips voor inclusieve werving, voortgang en HR-beleid.
-
Co-creatie kan niet zonder een gelijkwaardige samenwerking
Het belang van co-creatie reikt verder dan simpelweg samenwerken; het vereist een gelijkwaardige en betrokken samenwerking die gericht is op het gezamenlijk creëren van iets nieuws. Terwijl bij participatie deelnemers meewerken aan een vooraf bepaald resultaat, vraagt co-creatie om een meer dynamische aanpak. Het draait om een bijzondere vorm van samenwerking waar gelijkwaardigheid en procesgericht handelen centraal staan. -
Intern beginnen is extern winnen: tips voor inclusieve cultuurmarketing
Wat is de rol en verantwoordelijkheid van marketing- en communicatieprofessionals aan het divers, inclusief en gelijkwaardig maken van cultuur? Op 15 juni organiseerde Cultuurmarketing een bijeenkomst om samen te reflecteren, kennis en ervaringen uit te wisselen met andere marketeers en te inspireren met praktijkvoorbeelden. We delen de tips en ervaringen van de dag.
Publiek
Hoe ziet jouw publiek van de toekomst eruit? Die mooie collectie fans van alle leeftijden, van alle genders, van alle kleuren en met alle smaken. Lees hier hoe andere culturele organisaties een inclusief en divers publiek bereiken.
-
Ballroom weerspiegelt het echte leven
Waar sta jij voor?
‘Ik geloof in het bouwen van bruggen. Samenwerken met het Amsterdam Museum, bood me de kans om ons verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen.’ Een openhartig gesprek met conservator Roberto Luis Martins en Amber Vineyard over tien jaar ballroomcultuur in Nederland. -
Archeologie voor iedereen
Om archeologie en erfgoed meer divers en inclusief te maken zijn Marloes van der Sommen en Femke Tomas met een groepje gelijkgestemden Enabling Archeologie gestart. Het woord ‘enabling’ laat zich moeilijk vertalen. ‘We gaan niet uit van beperkingen’, legt Femke uit, ‘maar van mogelijkheden. 'Van ieders eigen kracht.’