In het onderzoek blijkt dat er aanbod is voor alle doelgroepen in Rotterdam, maar niet alle doelgroepen worden evenveel bereikt met het aanbod. In welke wijken wordt er minder cultuur bezocht en wat zijn drempels van de niet-cultuurbezoekers? De ambitie is om Rotterdammers te enthousiasmeren om kunst en cultuur te bezoeken. Dit langlopende programma heeft als doel om het publieksbereik te vergroten.

Samen een compleet aanbod

Cultuurinstellingen werken samen om te zorgen voor een compleet aanbod voor alle doelgroepen in Rotterdam. Het aanbod in de wijk en de afstand tot het centrum heeft invloed op het bezoek van de Rotterdamse bewoners. Voor iedere doelgroep en wijk hoort een op maat gerichte aanpak. Er is ook gekeken of het publiek verschilt per type cultuurinstelling. Trekt een museum ander publiek dan een theater? Nieuwe instellingen met eigen programma trekken nieuwe doelgroepen aan. Voorbeelden zijn Kunsthal Rotterdam met All you can art, Luxor Theater met speciale Rotterdamse producties en Theater Zuidplein met leerplaats Lab-Z. Ook samenwerkingen tussen culturele en niet-culturele organisaties leiden tot een breder publiek.